DISTRIBUIȚI
RSF

Organizaţia internaţională Reporteri fără Frontiere (RSF, Reporters sans Frontieres) a anunţat joi că a sesizat Consiliul de Stat al Franţei împotriva deciziei autorităţii franceze de reglementare a audiovizualului Arcom de a nu interveni pe lângă operatorul francez de televiziune prin satelit Eutelsat în privinţa difuzării, în Rusia, în Ucraina şi în republicile baltice, a trei canale ruseşti acuzate de „propagandă de război”, informează AFP, potrivit agerpres.

RSF a sesizat la începutul lui septembrie Arcom pentru a-i cere să aducă la cunoştinţa Eutelsat că trebuie să înceteze difuzarea canalelor Rossia 1, Pervîi Kanal şi NTV, în Rusia, în Ucraina şi în ţările baltice, în condiţiile în care acestea propagă „afirmaţii ce ţin, conform legislaţiei franceze, de incitare la ură şi violenţă împotriva populaţiei ucrainene (…), chiar incitare la genocid”.


Citeşte şi: Experţii ruşi în inteligenţă artificială îl distrează pe Putin cu o imitaţie a cancelarului german – VIDEO

Această sesizare privea difuzarea de către Eutelsat spre Rusia şi Ucraina ocupată a „buchetelor ruse NTV+ şi Trikolor”, difuzorii celor trei canale pentru 15 milioane de abonaţi, adică un sfert din gospodăriile ruse.

Însă, într-o decizie dată la sfârşitul lui septembrie, Arcom şi-a declinat competenţa în această problemă, apreciind că o atenţionare a Eutelsat „nu este fundamentată prin lege şi fapt”, potrivit răspunsului său pentru RSF.

Într-o cerere depusă la Consiliul de Stat – cea mai înaltă jurisdicţie administrativă franceză – pe 17 noiembrie 2022, RSF cere anularea acestui „refuz” de a acţiona.

Pentru a-şi justifica decizia, Arcom menţionează în special numărul „foarte limitat” al cetăţenilor europeni care au acces la canalele criptate.

Potrivit RSF, acest argument „nu este valid”, pentru că respectivele media sunt „accesibile în ţările baltice, chiar în interiorul” Uniunii Europene.

Contactat de AFP, Arcom a apreciat că îi revine Consiliului de Stat să decidă asupra acestei probleme, distincte de măsurile deja luate pe teritoriul francez de Eutelsat.

Citește și: Ambasada Franţei la Beijing critică voalat politica ‘zero COVID’ a Chinei – Black News

La cererea Arcom, operatorul a încetat, în august, difuzarea în Europa a canalului rus NTV Mir, după ce a întrerupt-o în martie pe cea a RT, la cererea UE.

RSF a denunţat în iulie activitatea Eutelsat în Rusia, cerându-i operatorului şi statului francez – acţionarul său principal – să înceteze „să contribuie la propaganda rusă”.

La acea vreme, Eutelsat a făcut referire la un „principiu de neutralitate” şi responsabilitatea autorităţilor de reglementare naţionale.